top of page
  • Foto van schrijverMarjolein Faes

Kiezen voor wat je graag doet...


Gemakkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je al zeggen. Ik kan je geen ongelijk geven. Maar beeld je eens in dat het wel gemakkelijk is?

Beeld je eens in dat wat je doet, je ook echt graag doet? Elke dag opnieuw? Hoe zou je je voelen? Wat zou dat kunnen bijbrengen aan je leven? Wat zou je dan nog kunnen en/of willen verwezenlijken?


Maar? Aan wat denk jij als ik je zeg: kiezen voor wat je graag doet? Denk je dan aan je job? Aan je hobby? Aan je sociaal leven? Aan je vrienden?... Ik ben benieuwd.


Waarom zouden we niet gaan voor elke dag kiezen voor wat we graag doen op alle vlakken? Waarom zouden we daarvoor niet kiezen? Waarom?

Omdat het niet kan? Omdat je bent verbonden en verantwoordelijkheden hebt naar anderen toe? Wat is jouw antwoord?


Als loopbaanbegeleider kom ik in contact met mensen die twijfelen. Die zoekende zijn. En weet je wat ik vaak hoor? " Ik wil zo graag meer energie hebben, zodat ik naast mijn job nog dingen kan doen waar ik blij van word".

Yep. Wat als je van je job energie zou krijgen, zodat je niet hoeft af te tellen? Zodat je niet op zoek zal gaan naar energie, maar je gewoon energie hebt. Uiteraard gaan we ook moe zijn van onze job, zeker na 5 werkdagen na elkaar. Hey, dat is maar normaal.

Geloof je dat het bestaat? Ik garandeer je dat het bestaat. En soms, kan dat al eens veranderen. En dat is niet erg. Jij, als mens, verandert ook. Door dingen die je meemaakt, door mensen die je tegen komt, door opleidingen die je volgt,... Dat is perfect normaal. Waarom zou je dan niet eens durven gaan kijken naar die job van jou? Of je daar wel blij van wordt? Of je dat echt graag doet?

Verdien jij niet om dingen te doen die je graag doet?


Ikzelf ben ook lang zoekende geweest. Als in... heel lang. En een 7tal jaar geleden dacht ik dat ik het écht had gevonden. Die ene job van je leven waar je elke dag naar uitkijkt om die te doen. EINDELIJK! Dacht ik toen. Want mijn weg van de professionele carrière is wat hobbelig geweest. Zacht uitgedrukt. En toen.. plots... DE JOB.


Een paar jaar later blijkt dat ik iets miste. Maar wat? Terug op zoek gaan in mezelf en proberen te ontdekken wat dat één ding nu is wat ik mis. Niet gemakkelijk, want ik was ervan overtuigd dat ik nu echt wel mijn dada had gevonden in deze job. Wanneer blijkt dat ik toch niet helemaal blij meer was, vond ik dat heel jammer. Vervelend. Strontlastig.

Zulke dingen kan ik niet naast me leggen. Ik ga dan echt op zoek naar wat ik nodig heb. En vandaag kan ik zeggen dat ik het heb gevonden. Alle puzzelstukjes vallen in elkaar. Elke job heeft me iets geleerd. Ik heb al de mooie dingen naast elkaar gelegd en ben tot mijn huidige job gekomen. Het heeft me wat tijd gekost, een burn-out als extra en verdomdst veel energie. Ik had toen ook beter loopbaanbegeleiding ingeschakeld. De koppige ezel in mij wilde dat zelf ontdekken en uitzoeken. Ok, eigen schuld, dikke bult.

Intussen ben ik dankbaar voor alle bulten.


1 ding is zeker: ik heb gekozen voor wat ik graag doe. Er was plots ook tijd voor een nieuwe hobby die ik graag doe. En ook een bewustwording dat ik naast al die dingen ook graag elke dag kies voor wat ik graag doe...

Ik kies. Dat vind ik vooral fijn.


Ook jij kan kiezen. Elke dag.



Heb je vragen over loopbaanbegeleiding? Wil je meer weten? Dan kan je de website van VDAB eens raadplegen.

https://www.vdab.be/loopbaanbegeleiding

Of bekijk mijn pagina: https://www.coachmarjolein.com/loopbaancoaching


45 weergaven0 opmerkingen
bottom of page